Monday, April 29, 2013

Lokasi Projek Vanila Mannaz

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca-pembaca semua. Saya minta maaf sangat sebab dah lama tinggalkan Vanila Mannaz ni. Sebelum ni saya hanya cari maklumat di internet dan kongsikan di blog ni supaya pembaca tak la terkejut tergempar apa benda vanila ni.hehe..

Dalam entri ni, saya dah cerita serba sedikit lokasi tanaman vanila kami. Kawasan ni merupakan tanah kebun milik arwah Tok Yah saya (ayah kepada mama saya). Lepas arwah meninggal, tanah ni diturunkan kepada anak-anak. Mama salah seorang yang dapat la. Dalam kebun ni ada macam-macam la tanaman. Pisang, durian, manggis, limau nipis, dan macam-macam la. Nama pun kebun kan. Mestilah penuh dengan hasil-hasil kebun.hehehe. 

Ni gambar pemandangan ke arah jalan. Tu kereta Abah parking tepi jalan sebab kereta tak boleh la nak masuk sampai tepi kebun.hehe. Lokasi kebun adalah di Kampung Masjid Jelai, Perak. Dari pekan Jelai lebih kurang 5 minit je. 

Ni pulak gambar pandangan dari jalan, ke arah kebun. Tu pintu masuk. Ada satu je pintu masuk. Keliling kebun semua pagar. Bahagian depan letak pagar besi. Manakal bahagian sisi dan belakang Abah pasang pagar jaring. Pagar ni pasang untuk mengelakkan binatang la terutama khinzir. Kalau dia masuk, habislaaaa semua pokok dirodoknya.

 Pondok simple mimple ni la tempat kami berehat-rehat. Abah yang buat sendiri dibantu oleh Mama dan kami adik beradik. Pondok ni Abah bina elok-elok bagi selesa. Senang nak makan, rehat, baring-baring. Nak tidur atas pondok ni pun boleh :)

Belakang pondok sampailah ke hujung kebun tu la tanaman vanila kami. Ikut kiraan semua sekali ada seribu pokok. Tapi saya yakin dan pasti mesti ada pokok vanila yang dah mati atau tak sihat sebab tak semua kawasan vanila tumbuh elok. Ada kawasan yang air bertakung vanila akan bermasalah. 

Itulah cerita lokasi kami. Jumpa di entri seterusnya.
Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment